tiistai 27. toukokuuta 2008

Kaksi piippuinen juttu

Eilen kirjoitin ahdistuksestani tulevan suhteen. Samaisena iltana, vain hetki julkaistuani viimeisimmän tekstini, menin lukemaan sähköpostini. Olin muutamaa päivää aiemmin lähestynyt PIRAMK:ia sähköpostilla ja kysynyt siirrosta. Sähköpostilaatikossani odotti vastaus: kevään osalta siirto-opiskelijaksi haku oli mennyt ohi suun, voin kokeilla uudestaan lokakuussa. Olin siis kaikella vitkastelullani onnistunut, enkä siis kerinnyt ajoissa. En tiennyt miten päin olla. Tuijotin veistiä muutaman sekunnin ajan. Samassa ajassa päähäni tunkeutui vain yksi ajatus; mä palaan Turkuun!

Tukahdettuani onnenkiljahdukseni ilmoitin uutisen avokilleni. Hänelläkin tuntui hetken kestävän tajuta, mitä tämä tarkoitti. Hetken mietittyään asia oli kuulemma "hyvä juttu".

Illalla mietin asian puolia. Toisaalta olen taas kaukana kotoa, perheestäni ja kaikesta muusta. Joudun myös vaihtamaan kaksion ylellisyydet todennäköisesti rauhattomaan soluasuntoon tai pikkiriikkiseen yksiöön. Tulen viettämään lukemattomia tunteja junassa, enkä nää koiria viikkoisin ollenkaan. Rahaa palaa tuplasti ja puhelimessa vietetty aika kasvaa.
Toisaalta saan nähdä keväältä tutut kasvot jälleen ja jatkaa opiskeluani samassa paikassa kuin talvellakin. Saan siivota tai jättää siivoomatta huoneeni milloin tahansa ja järjestellä maksetut laskut ja muut paperit ihan miten ikinä tahdon. Iltaisin saan maata sohvalla tekemässä omia juttujani, eikä mun tarvitse raahautua ulos kaatosateeseen koirien kanssa.

Sulateltuani uutista nyt vajaan vuorokauden, oon tyytyväinen ratkaisuun. Junassa istuminen ketuttaa, mutta ei mitenkään mahdottomissa määrin. Lukukausi on vajaan neljän kuukauden mittainen, joten uskoisin selviäväni siitä. Selvisinhän mä tästä ensimmäisestäkin puoli vuotisesta ja mulla oli jopa hirmu mukavaa.
Nyt tuudittaudun ajatukseen, että saan muutaman kuukauden Turussa lisäaikaa, ja mietin sitten kun aika on, miten jatkan.
Ensin keskityn kuitenkin tähän parin viikon kesälomaani ja edessä olevaan kesätyöhön. Koulu saa jäädä hetkeksi kauas taakse.

Ei kommentteja: